23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Detailhandel presser modeindustrien

Det står svært til med salget for den danske modeindustri på hjemmemarkedet. Helt anderledes ser det ud på de store eksportmarkeder.

Ifølge en analyse af udviklingen inden for detailhandlen fra Dansk Mode & Textil er eksporten af tøj steget med 3 pct. til 22,9 mia. kr., mens den samlede omsætning i beklædningsbranchen kun på niveau med året før. Det oplyser Jyllands-Posten.

Ifølge Michael Hillmose, international chef for Dansk Mode & Textil, er der tale om flad udvikling. Store virksomheder som Bestseller og IC Companys samt DK Company tegner sig for en stor del af eksporten. Men mange modevirksomheder har problemer med salget på hjemmemarkedet, og 25 pct. af Dansk Mode & Textils medlemmer angiver i en rundspørge, at nye afsætningskanaler udgør den største udfordring.

- Mange butikker er pressede, og det smitter af på leverandørerne. De oplever, at flere kunder har svært ved at betale. Samtidig deles ordrer op, og antallet af returvarer stiger markant. Det er et markant problem, som er mere udbredt i de danske butikker end i udlandet, siger Michael Hillmose.

Salget af beklædning faldt med 1,8 procent i december i detailhandlen herhjemme. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|